Trápi vás nedostatok energie? Vieme, ako ju dobiť

V dnešnej dobe sú na každého z nás kladené vysoké nároky, ktoré nie je ľahké splniť. Okrem rodinného a partnerského života by sme mali stíhať ešte svoje koníčky a časovo náročnú prácu. Preto je dôležité poznať príznaky nedostatku energie a mať informácie o tom, ako ju optimalizovať, tak, aby ste jej mali neustále dostatok.

Oproti našim predkom máme veľkú výhodu v tom, že disponujeme modernými technológiami. Keď chceme cestovať, nemusíme chodiť desiatky kilometrov pešo, ani jazdiť na koni. Sadneme si do vlaku, autobusu alebo do auta a za dve hodiny sa dopravíme aj cez obrovskú vzdialenosť. Bielizeň nechodíme ručne prať do ľadového potoka, alebo do rieky, ale hodíme ho do práčky. A písanie listov? Pche! Veď dnes máme internet a telefón!

Na druhú stranu to so sebou prinieslo zvýšené nároky na našu energiu, čas a schopnosti. Kým naši dedkovia a babičky nechávali všetky starosti za bránami svojho zamestnania, my riešime pracovné hovory a e-maily cez víkend, po večeroch a na dovolenkách. Tiež počas dňa spracovávame nepredstaviteľné množstvo informácií, ktoré nás zahlcujú zo všetkých strán. Takže sa môže pomerne ľahko stať, že vyhoříme. Alebo sa cítime permanentne unavení a bez šťavy.

Keďže ide o veľmi nepríjemný stav, zameriame sa na to, prečo sa tak cítite a ako sa svojho pocitu vyčerpania zbavíte.

príčiny nedostatku energie

Príčiny nedostatku energie

To, ako sa cítite ovplyvňuje veľa na sebe nezávislých faktorov. Okrem nášho životného štýlu na to má dopad aj psychická záťaž a naša celková kondícia. Nie všetky príčiny však prekvapivo závisí na zvýšenej fyzickej aktivite.

Nedostatok energie spôsobuje ako prehnané cvičenie, tak úplná pasivita. Spúšťačom únavy je tiež obezita, nespavosť, nuda, smútok, stres, alkohol alebo nadmerný prísun kofeínu z kávy. Ako už sme sa zmienili, na vine môže byť aj váš neuspokojivý zdravotný stav. Ak máte podozrenie, že áno, nechajte sa vyšetriť, či nemáte anémiu, chronický únavový syndróm (aj keď ten sa aj v dnešnej dobe diagnostikuje veľmi zložito), ochorenia štítnej žľazy, cukrovku, autoimunitnu chorobu alebo napríklad nejakú formu rakoviny.

Negatívne dopady má potom samozrejme úzkosť, depresia a sezónne afektívna porucha.

Riziká a príznaky

Rizikom nedostatku energie je menšia pozornosť, ktorú venujete veciam, ktoré sú okolo vás. To môže byť problém treba počas práce so strojmi, alebo pri riadení vozidla. Nepozornosť je nebezpečná aj v prípade, že strážite malé deti, alebo nedávate pozor na idúci dopravné prostriedky. Aké všetky následky to môže mať si ani nemusíte domýšľať.

Že niečo nie je v poriadku obvykle zistíte tak, že:

  • Vás všetko bolí
  • Cítite dlhodobú skleslosť
  • Ste celí deň ospalí
  • Máte bolesti hlavy
  • Máte zažívacie problémy
  • Neudržíte pozornosť a máte problémy učiť sa nové veci
  • Ste podráždenie a často sa vám striedajú nálady
  • Máte dlhšiu dobu odozvy
rizika a priznaky nedostatku energie

5 tipov, ako dobiť energiu

Jedzte správne

Prvým faktorom, ktorý dosť podstatne ovplyvňuje to, či budeme mať dostatok energie, alebo nie, je potrava. Keď sme bez energie, väčšinou máme tendenciu siahnuť po niečom sladkom a tučnom, čo nám dodá energiu. Ale spravidla to nemá prakticky žiadnu výživovú hodnotu.

Preto, až budete potrebovať doplniť baterky, siahnite po čerstvom ovocí a zelenine. Dobrou voľbou sú aj kvalitné jogurty a celozrnné pečivo. Úplne určite tiež nevynechávajte denné jedlá s tým, že je doženiete neskôr.

energie a strava
energie pitný režim

Pite vodu

Nedostatok energie môže byť spôsobený aj tým, že ste permanentne dehydrovaní. Do svojho denného príjmu tekutín vôbec nepočítajte kávu, ktorá odvodňuje, alebo alkohol. (Ten robí to isté.) Úplne nevhodné sú aj energetické nápoje a sladké šťavy, ktoré vám akurát spôsobí zbytočný prírastok na váhe.

V najlepšom prípade stavte na čistú vodu, alebo na bylinkové čaje. (Do pitného režimu sa počítajú aj polievky a potraviny bohaté na vodu. Trebárs uhorka, alebo melón.) Aby ste vedeli, kedy sa máte napiť, majte stiahnutú aplikáciu, alebo si na stôl položte fľašu / pohár s vodou, alebo kanvicu s čajom.

Hýbte sa

Príliš intenzívny a vyčerpávajúci pohyb vás vysilí. Ležať celý deň na pohovke ale tiež nie je úplne ideálne. Preto skúste niečo medzi tým.

Ak ste veľa unavení, pomôže vám aspoň krátka prechádzka do obchodu, alebo do práce a z práce. Akonáhle sa začnete cítiť trochu lepšie, môžete skúsiť plávanie, chodiť cez víkendy na výlety alebo tancovanie. Veľa záleží na tom, čo vás baví a na akú fyzickú záťaž sa cítite.

energie pohyb
vitaminy energie

Bylinky a vitamíny

Vyčerpaný a unavený človek potrebuje zvýšenú dávku všetkých vitamínov, stopových prvkov a minerálnych látok. Veľmi dôležitý je napríklad biotín, ktorý patrí do komplexu vitamínov skupiny B. Tie sú dôležité preto, že pôsobia na konverziu jedla, keď sa premieňa na energiu. Tiež si doprajte železo s vitamínom C. (Dobrý spôsob, ako predísť anémii.)


Z bylín môžete vyskúšať najrôznejšie starovekej životabudiče. Veľa populárne treba ženšen, alebo guarana.

Prírodné doplnky stravy

Keď sa aj cez všetky zmeny vo svojom živote cítite bez šťavy, alebo sa vám do nich jednoducho iba nechce, vyskúšajte prírodné doplnky stravy, ktoré obsahujú látky, ktoré vás pri pravidelnom užívaní naozaj nakopnú. Mužom, ktoré trápia v dôsledku deficitu energie nízke libido budú vyhovovať doplnky stravy s Tribulus terrestris. Všetci dobre poznáme aj extrakt z čierneho korenia, ktorý sa pridáva do doplnkov stravy pre športovcov. Dobrým pomocníkom je ale aj maca peruánska.

doplnky stravy na energiu

Životnej energie

Ak ste trochu alternatívnejšou duše, určite vás bude zaujímať, že o životnú energiu (Qi) sa zaujímali už starovekí Číňania. A aj oni došli k podobným záverom. Aby mal človek dostatok životnej energie, potrebuje dosť spánku, pravidelné cvičenie, zdravé stravovacie návyky a vyrovnanú psychiku.

životna a vitálna energie

Vitálnej energie

A čo robiť pre celkovú vitalitu? Okrem zmien, ktoré sme popísali vyššie a dlhodobého užívania byliniek a vitamínov môžete začať robiť veci, ktoré vás vždy bavili, alebo začať robiť veci, ktoré ste vždy chceli skúsiť. Tiež nezabudnite na malé odmeny za dobre odvedenú prácu a na dobrú spoločnosť. Potom budete mať energie na rozdávanie.